На Брунелески се приписва и
проектът за палацо Пити (в
централната му част). Строежът му започва след смъртта на Брунелески в 1458 г.
Филипо Брунелески е типична ренесансова личност.
Изключително образован, увлечен от математиката, Брунелески разработва система
на линейната перспектива, която заимстват от него приятелите му художници. Той
прави смели проекти и ги осъществява в строителната практика. Между 1420 и 1434
г. Брунелески построява купола на
катедралата Санта Мария дел Фиоре. Огромните му размери,
диаметър 45 м плочки баня и височина в основата 114 м, поставят чисто технически проблеми.
Брунелески ги преодолява като прилага кух купол от две обвивки и каркасна
система от носещи ребра. Новият плочки баня архитектурен стил, наложен от Брунелески, става
основа за скулптурата и живописта, които се обновяват по-рано от архитектурата,
но са принудени да се приспособяват към готическите сгради преди да възникнат и
да се разпространят ренесансови архитектурни форми.
Леон
Батиста Алберти (1404 - 1472 г.) произхожда от благородна флорентинска
фамилия. Работи във Флоренция и в Северна Италия (Мантуа, Ферара, Римини).
Главното му въведение в архитектурата е ордерната декорация на фасадата.
Стената е решена като система от пиластри, поддържащи антаблемана на всеки
отделен етаж, със силно издаден най-горен корниз. Тези особености са характерни
за палацо Ручелаи във Флоренция.
Общите черти на италианското палацо през Ренесанса - фасада плочки баня в рустически стил,
вътрешен двор с аркада, подчертано хоризонтално разчленяване с приложение на
ордерната система и завършващ най-горен издаден корниз, засводени прозорци с
колонка в средата - присъстват изцяло в палацо Ручелаи. Дворецът има три етажа,
които на фасадата са разделени с малки корнизи, които заедно с пиластрите
(вградени колони) образуват строга система. На партера пиластрите са от
тосканския ордер, на следващия етаж са
от композитния ордер, а на последния - от коринтския. Арките над прозорците на
втория и третия етаж се редуват с пиластрите и контрастират с тях в общия
съвършен ритъм на съгласуваните елементи.
В архитектурата на Алберти античността присъства много
по-силно, отколкото при другите архитекти на куатрочентото - като цитат и като
вживяване, освен като следване на принципи. Фасадата на църквата Сант Андреа в Мантуа цитира
конструкцията на римските триумфални арки Алберти е сред най-ярките ренесансови
личности, въплъщение на идеала за универсалния, цялостен, всестранно развит
човек. Роден в изгнание вероятно в Генуа или Венеция, Леон Батиста Алберти е
възпитаван от педагози-хуманисти в Падуа, последователи на античността и на
разбирането за хармонично развитие на духа и тялото. Следва право и математика
в Болонския университет, доктор е по канонично и светско право. От 1432 до 1434
г. живее в Рим и изучава римската античност с помощта на математиката. Съставя
“Описание на град Рим”, в уводната част на което пише: “С възможната точност,
при помощта на измислени от мене математически прибори, аз изучих в този вид, в
който сега са ни известни, направленията и очертанията на градските стени на
Рим, на реката и пътищата, както и положението и местата на храмовете,
обществените здания, вратите и трофеите, границите на хълмовете и накрая
площта, заета от жилищни здания.”6 Създава
оригинален метод за определяне на местоположението на всяка постройка, който е
изложен и в други теоретически трудове на Алберти: “За статуята”,
“Математически забави”, “Десет книги за архитектурата”. Алберти проучва
линейната перспектива и я излага в трактата си “Три книги за живописта”,
посветен на архитекта Брунелески, когото много ценял (Алберти плочки баня определя купола
на Санта Мария дел Фиоре като велико творение, което може би е било непознато и
недостъпно за античните архитекти). Вазари пише, че Алберти е известен повече с
писанията си, отколкото със сътвореното от ръцете му.
Фра Филипо
Липи (1406 - 1469 г.) изиграва голяма роля в историята на флорентинската
живопис от първата половина на 15 в., утвърждавайки светското начало в
религиозните сюжети. Кармелитски монах,
Филипо Липи се отличава коренно от Фра Беато Анджелико по начина, по който
живее и по характера на създаваните от него произведения. Жизнерадостен и земен,
Филипо Липи, вече петдесетгодишен, отвлича младата монахиня Лукреция Бути, за
която по-късно се жени с разрешение на папата (издействано му от Козимо
Медичи). Филипо Липи внася свое разбиране за религиозната живопис.
Традиционните религиозни сюжети са само повод да се изобразят съвременни хора в
съвременна обстановка. Фигурите и обкръжаващата ги среда в картините му са
стегнати в точни линеарни очертания, натуралистични и същевременно поетични.
Картината му Мадоната с младенеца и
ангели представя Лукреция Бути с родените от нея деца на художника.
Облечена в съвременни дрехи, младата майка има отвлечен израз на лицето, но във
всичко останало изглежда, че е пресъздадена обикновена картина на майчинство, в
центъра на която е пълничкото бебе, заобиколено от вече отраснали деца.
Мадоната е седнала пред отворен процорец, през който се вижда пейзаж в далечен
план. Зрителят вижда през рамка помещението, където са разположени фигури плочки баня на
преден план. Този похват, въвеждащ зрителя чрез рамка от една пространствена
дълбочина в друга е част от художествената философия на пространството в
ренесансовата живопис. Пространството на зрителя спокойно и уравновесено се
свръзва с еднородното му пространство на картината.
Няма коментари:
Публикуване на коментар