сряда, 17 октомври 2012 г.

Баня плочки

 Филипо Брунелески (1377 - 1446 г.), наричан баща на Ренесансовата архитектура, първоначално се увлича от скулптурата и от златарското изкуство. През 1401 г. участва в конкурса за бронзови врати на баптистерия Сан Джовани във Флоренция. Темата на конкурса e “Жертвоприношението на Аврам”. Представени са седем проекта, от които два получават висока оценка - на Филипо Брунелески и на Лоренцо Гиберти. Двата релефа показват големите възможности на авторите им, както и способността им да създадат нов стил в скулптурата. Докато Гиберти се стреми да покаже възможностите си в традиционния готически стил, обогатявайки го с проторенесансови и антични подражания (главно в трактовката на голото тяло), баня плочки Брунелески се стреми да възпроизведе художествените принципи на античността. Поръчката печели Гиберти, който се съветвал с много хора по конкурсния релеф и се съобразявал с тяхното мнение. Разочарованият Брунелески се насочва към архитектурата. Изучава античното наследство (в Рим според някои изследователи, а според други - в Тоскана), задълбочава се в научни изследвания, съчетавайки проучвания върху литературата с практически измервания.
   Ново явление за архитектурата представлява Детският приют дели на площад Сантисима Анунциата, построен между 1419 и 1445 г. по проект на Брунелески. (Идеята за детски приют като благотворително учреждение в града принадлежи на Леонардо Бруни и следва флорентинската традиция от 14 в. да се строят обществени сгради, които да носят полза на населението - болници, приюти и други.). Брунелески проектира просторна правоъгълна постройка на два етажа с вътрешен двор, отговаряща на практическите цели, за които е била предназначена. Фасадата на приюта към площада е особено важна, защото се свръзва с вече съществуващи сгради. Брунелески я изгражда изцяло в духа на античната архитектура. Тя включва лоджия (открита галерия ) от девет арки на долния етаж и гладки стени с прозорци на горния етаж. Нейното въздействие е определено изцяло от редуващи се и хармонично свързани елементи - колони, арки, по един прозорец над всяка арка и по един кръг (тондо) над всяка колона в тимпана. Цветните релефи с изображение на пеленаче във всяко тондо подчертават благородната простота на пропорциите В Детския приют Брунелески възстановява античната система от леки каменни колони с коринтски капители и арки (с дъги, наподобяващи римските). Но не външното подобие, а пропорциите и хармониите са същественото нововъведение в тази сграда. Дъгата на всяка арка преминава в квадрат, страни на който са колоните. Пристрастен към точните измервания и съотношения, Брунелески ги прилагал не само в строежите си. Почитател на Данте, той прави опит да измери пространствата в “Божествена комедия” и да създаде архитектурен модел на поемата.



             Ф. Брунелески. Детски приют (проект, възпроизведен по В. Лазарев)

      Църковните постройки на Брунелески въплъщават и утвърждават нов тип църковна архитектура. За ренесансовите личности Бог е носител на разум и мъдрост и отношението към него е също така разумно. От църковната сграда изчезва всичко трансцедентално, всичко ирационално, по думите на В. Лазарев.  Разумното начало, въплътено в нея, отразява разума на всемирния архитект.  Църквата Сан Лоренцо е изградена чрез преустройство на старата едноименна флорентинска църква. По план представлява трикорабна куполна базилика със скъсени пропорции. Вътрешното пространство, внушаващо равновесие и покой, е израз на ново виждане за архитектурата. Брунелески използва редуване на тъмни корнизи, пиластри и арки на светъл фон. Ренесансовите архитектурни принципи най-ясно се чувстват в Старата сакристия (една от страничните капели в старата църква, баня плочки). Тя е превърната от Брунелески в просто кубично пространство, разчленено на три зони. Първата зона е от стени с пиластри, антаблеман и профилирани арки, втората – от арки, с които започва превеждането на кубическото пространство в третата зона, полусферата на купола. Конструкцията и баня плочки декорацията са антични, но същевременно е използван и опитът на средновековната архитектура с присъщото й одухотворяване на вътрешното църковно пространство.5 Новаторството на Брунелески в църковната архитектура се проявява с пълна сила в малката куполна Капела Паци в двора на църквата Санта Кроче. Капела Паци е едно архитектурно преживяване на античността, съвършена в своята премерена простота. Пропорциите й напомнят за съотношенията между носещите и носени елементи в римската архитектура. Фасадата е оформена от шест коринтски колони с корниз. Интериорът е изчистен, с опростени обеми и гладки стени. Многоцветната




Няма коментари:

Публикуване на коментар