Филипо
Брунелески (1377 - 1446 г.), наричан баща на Ренесансовата архитектура,
първоначално се увлича от скулптурата и от златарското изкуство. През 1401 г.
участва в конкурса за бронзови врати на баптистерия Сан Джовани във Флоренция.
Темата на конкурса e
“Жертвоприношението на Аврам”. Представени са седем проекта, от които два
получават висока оценка - на Филипо Брунелески и на Лоренцо Гиберти. Двата
релефа показват големите възможности на авторите им, както и способността им да
създадат нов стил в скулптурата. Докато Гиберти се стреми да покаже
възможностите си в традиционния готически стил, обогатявайки го с
проторенесансови и антични подражания (главно в трактовката на голото тяло),
баня плочки Брунелески се стреми да възпроизведе художествените принципи на античността.
Поръчката печели Гиберти, който се съветвал с много хора по конкурсния релеф и
се съобразявал с тяхното мнение. Разочарованият Брунелески се насочва към
архитектурата. Изучава античното наследство (в Рим според някои изследователи,
а според други - в Тоскана), задълбочава се в научни изследвания, съчетавайки
проучвания върху литературата с практически измервания.
Ново явление за
архитектурата представлява Детският
приют дели на площад Сантисима Анунциата, построен между 1419 и 1445 г.
по проект на Брунелески. (Идеята за детски приют като благотворително
учреждение в града принадлежи на Леонардо Бруни и следва флорентинската
традиция от 14 в. да се строят обществени сгради, които да носят полза на
населението - болници, приюти и други.). Брунелески проектира просторна
правоъгълна постройка на два етажа с вътрешен двор, отговаряща на практическите
цели, за които е била предназначена. Фасадата на приюта към площада е особено
важна, защото се свръзва с вече съществуващи сгради. Брунелески я изгражда
изцяло в духа на античната архитектура. Тя включва лоджия (открита галерия ) от
девет арки на долния етаж и гладки стени с прозорци на горния етаж. Нейното
въздействие е определено изцяло от редуващи се и хармонично свързани елементи -
колони, арки, по един прозорец над всяка арка и по един кръг (тондо) над всяка
колона в тимпана. Цветните релефи с изображение на пеленаче във всяко тондо
подчертават благородната простота на пропорциите В Детския приют Брунелески
възстановява античната система от леки каменни колони с коринтски капители и
арки (с дъги, наподобяващи римските). Но не външното подобие, а пропорциите и
хармониите са същественото нововъведение в тази сграда. Дъгата на всяка арка
преминава в квадрат, страни на който са колоните. Пристрастен към точните
измервания и съотношения, Брунелески ги прилагал не само в строежите си.
Почитател на Данте, той прави опит да измери пространствата в “Божествена
комедия” и да създаде архитектурен модел на поемата.
Ф. Брунелески. Детски приют (проект,
възпроизведен по В. Лазарев)
Няма коментари:
Публикуване на коментар